»
ISO-8859-1
'Die Manns', een schrijversfamilie
13 t/m 15 januari 2012
II - De broers: Thomas en Heinrich – een portret
door Michiel Hagdorn, literatuurwetenschapper & kenner van de familie Mann
tekstvoordracht door Boris van den Wijngaard, acteur
met authentiek beeld- en geluidsmateriaal
zaterdag 14 januari 2012 20.15 u. -- UITVERKOCHT!
Plaatsing op wachtlijst mogelijk via e-mail.
Verder:
I - De familie Mann – biografisch & cultuurhistorisch, 13-1-2012
III - Broer en zus: Klaus en Erika – een portret, 15-1-2012
'Was für eine sonderbare Familie sind wir! Man wird später Bücher über uns – nicht nur über einzelne von uns – schreiben.' Dat schreef Klaus Mann, zoon van de beroemde Duitse schrijver Thomas Mann, in 1936. Hij heeft gelijk gekregen. Over de familie Mann zijn inmiddels vele boeken en documentaires verschenen. In Salon Saffier een portret van een uitzonderlijke schrijversfamilie uit het Duitsland van de negentiende en twintigste eeuw. Een drieluik met tekstvoordracht en authentiek beeld- en geluidsmateriaal.
Lokatie:
Toegang: € 17,00 (incl. BTW), hele serie € 45,00
In verband met beperkte ruimte tijdig reserveren noodzakelijk.
» reserveer voor deze voorstelling
13 t/m 15 januari 2012
II - De broers: Thomas en Heinrich – een portret
door Michiel Hagdorn, literatuurwetenschapper & kenner van de familie Mann
tekstvoordracht door Boris van den Wijngaard, acteur
met authentiek beeld- en geluidsmateriaal
zaterdag 14 januari 2012 20.15 u. -- UITVERKOCHT!
Plaatsing op wachtlijst mogelijk via e-mail.
Verder:
I - De familie Mann – biografisch & cultuurhistorisch, 13-1-2012
III - Broer en zus: Klaus en Erika – een portret, 15-1-2012
'Was für eine sonderbare Familie sind wir! Man wird später Bücher über uns – nicht nur über einzelne von uns – schreiben.' Dat schreef Klaus Mann, zoon van de beroemde Duitse schrijver Thomas Mann, in 1936. Hij heeft gelijk gekregen. Over de familie Mann zijn inmiddels vele boeken en documentaires verschenen. In Salon Saffier een portret van een uitzonderlijke schrijversfamilie uit het Duitsland van de negentiende en twintigste eeuw. Een drieluik met tekstvoordracht en authentiek beeld- en geluidsmateriaal.
Lokatie:
Toegang: € 17,00 (incl. BTW), hele serie € 45,00
In verband met beperkte ruimte tijdig reserveren noodzakelijk.
» reserveer voor deze voorstelling
Over "'Die Manns', een schrijversfamilie":
Thomas en Heinrich Mann werden respectievelijk in 1875 en 1871 in de Hanzestad Lübeck geboren in een welvarende koopmansfamilie. Beiden werden schrijver.
Thomas Mann was zich al vroeg bewust van zijn roeping als schrijver. Na zijn gymnasiumopleiding en allerlei baantjes besloot hij op zijn 21ste het schrijven definitief tot zijn beroep te maken. Zijn grote roman De Buddenbrooks, waarin het verval van een Lübeckse koopmansfamilie wordt verteld, verscheen in 1901. Met dit werk vestigde hij zijn naam als auteur. Voor deze roman werd hem in 1929 de Nobelprijs voor de Literatuur toegekend. Evenals zijn broer Heinrich reisde hij veel; uiteindelijk vestigde hij zich met zijn vrouw Katia Pringsheim in München. Samen kregen zij zes kinderen, van wie er velen zelf een bekend schrijver of wetenschapper werden. Zijn door Visconti verfilmde Dood in Venetië voltooide hij in 1912. In dat zelfde jaar werd bij Katia tuberculose vastgesteld, waardoor zij in een sanatorium moest verblijven. De indrukken die Thomas daar opdeed verwerkte hij in zijn grote ideeënroman De Toverberg (1924). Vanwege de politieke situatie in Duitsland verhuisde hij in de jaren dertig naar Zwitserland. Eind 1939 vertrok hij naar de Verenigde Staten, waar hij in 1944 het Amerikaans staatsburgerschap verwierf en gastprofessor werd aan de universiteit van Princeton. Zijn befaamde roman Doktor Faustus verscheen in 1947. Vijf jaar later keerde hij terug naar Zwitserland, waar hij in 1955 overleed. Naast zijn dagboeken liet hij een zeer omvangrijk oeuvre na. Thomas Mann wordt gezien als een van de grootste Duitse schrijvers van de twintigste eeuw.
Heinrich Mann werkte als jongeman in boekhandel en uitgeverij, doch ontpopte zich al snel als een schrijver met een groot politiek besef. In romans, verhalen, toneelstukken en cultuurkritische essays getuigde hij daarvan. Door dat sociale engagement was hij bij het Duitse lezerspubliek in de jaren twintig en dertig populairder dan zijn broer Thomas. Vanwege zijn houding en geschriften tegen de opkomst van Nazi-Duitsland werd hij uitgesloten van de Akademie der Künste en werden zijn boeken verbrand. In 1933 ontvluchtte hij ‘Hitler-Duitsland’ en ging naar Frankrijk. Hij woonde er zeven jaar en bleef er politiek en literair actief. In 1940 was hij gedwongen via Spanje en Portugal naar Amerika te vluchten. Daar leidde hij een onbekend en ongelukkig leven en stierf er eenzaam en in armoede in 1950 (Santa Monica, Californië), kort voor zijn beoogde terugkeer naar Duitsland, waar hij de eerste voorzitter zou worden van de nieuw opgerichte Akademie der Künste in Berlijn. Tijdens zijn leven verwierf hij grote faam met onder andere zijn klassiek geworden roman Professor Unrat (1905) - in 1930 verfilmd als De Blauwe Engel, met Marlene Dietrich in de hoofdrol - en De Onderdaan (1918) - verfilmd in 1951. Zeer recent verscheen een Nederlandse uitgave van het boek dat hij in 1935 in ballingschap schreef over de Franse volkskoning Henri (1553-1610). De jeugd van koning Henri Quatre wordt wel zijn opus magnum genoemd.
Michiel Hagdorn
werkte, na zijn studie literatuurwetenschap aan de Universitieit Nijmegen, als literair recensent en journalist voor diverse dagbladen en tijdschriften, onder andere voor de Volkskrant, Nijmeegs universiteitsblad KUNieuws, Dagblad De Limburger en de Nijmeegse Courant. Ook was hij enkele jaren werkzaam als bedrijfsjournalist voor Koninklijke PTT Nederland NV en als docent in het middelbaar onderwijs en het HBO. Vanuit zijn bureau Quintext verzorgt hij sinds 1997 cursussen en lezingen over de Duitse (en Duitstalige) literatuur, met uitstapjes naar filosofie, muziek en theater. Naast Thomas Mann en zijn familie staan onder andere schrijvers als Goethe, Heine, Grass en onderwerpen als de Weimar Republiek en ‘Richard Wagner’ op zijn repertoire. Hagdorn leidt ook literair-historische reizen naar het land van de 'Dichter und Denker’. Zie verder www.michielhagdorn.nl.
Boris van den Wijngaard
heeft zich na zijn theateropleiding gespecialiseerd in het maken, spelen en regisseren van theaterproducties met literaire teksten als uitgangspunt. Zo bracht hij o.a. werk van Kafka, W.F. Hermans, Vian, Balzac, Vestdijk, Pessoa, Couperus, Pirandello, Nijhoff en García Lorca op het podium. Van den Wijngaard speelde ook gastrollen in diverse televisieseries en was te beluisteren in hoorspelen en muziekproducties. Recent regisseerde hij Evrim Kurç in Dorothy Parker en speelde hij de indrukwekkende monoloog Inferno van Strindberg. Maakte eerder voor Salon Saffier een programma rond Belle van Zuylen en Constantijn Huygens. Zie verder www.borisvandenwijngaard.nl.
Foto helemaal boven: Heinrich & Thomas Mann, ca. 1900.
Salon Saffier intiem literair theater.
Thomas en Heinrich Mann werden respectievelijk in 1875 en 1871 in de Hanzestad Lübeck geboren in een welvarende koopmansfamilie. Beiden werden schrijver.
Thomas Mann was zich al vroeg bewust van zijn roeping als schrijver. Na zijn gymnasiumopleiding en allerlei baantjes besloot hij op zijn 21ste het schrijven definitief tot zijn beroep te maken. Zijn grote roman De Buddenbrooks, waarin het verval van een Lübeckse koopmansfamilie wordt verteld, verscheen in 1901. Met dit werk vestigde hij zijn naam als auteur. Voor deze roman werd hem in 1929 de Nobelprijs voor de Literatuur toegekend. Evenals zijn broer Heinrich reisde hij veel; uiteindelijk vestigde hij zich met zijn vrouw Katia Pringsheim in München. Samen kregen zij zes kinderen, van wie er velen zelf een bekend schrijver of wetenschapper werden. Zijn door Visconti verfilmde Dood in Venetië voltooide hij in 1912. In dat zelfde jaar werd bij Katia tuberculose vastgesteld, waardoor zij in een sanatorium moest verblijven. De indrukken die Thomas daar opdeed verwerkte hij in zijn grote ideeënroman De Toverberg (1924). Vanwege de politieke situatie in Duitsland verhuisde hij in de jaren dertig naar Zwitserland. Eind 1939 vertrok hij naar de Verenigde Staten, waar hij in 1944 het Amerikaans staatsburgerschap verwierf en gastprofessor werd aan de universiteit van Princeton. Zijn befaamde roman Doktor Faustus verscheen in 1947. Vijf jaar later keerde hij terug naar Zwitserland, waar hij in 1955 overleed. Naast zijn dagboeken liet hij een zeer omvangrijk oeuvre na. Thomas Mann wordt gezien als een van de grootste Duitse schrijvers van de twintigste eeuw.
Heinrich Mann werkte als jongeman in boekhandel en uitgeverij, doch ontpopte zich al snel als een schrijver met een groot politiek besef. In romans, verhalen, toneelstukken en cultuurkritische essays getuigde hij daarvan. Door dat sociale engagement was hij bij het Duitse lezerspubliek in de jaren twintig en dertig populairder dan zijn broer Thomas. Vanwege zijn houding en geschriften tegen de opkomst van Nazi-Duitsland werd hij uitgesloten van de Akademie der Künste en werden zijn boeken verbrand. In 1933 ontvluchtte hij ‘Hitler-Duitsland’ en ging naar Frankrijk. Hij woonde er zeven jaar en bleef er politiek en literair actief. In 1940 was hij gedwongen via Spanje en Portugal naar Amerika te vluchten. Daar leidde hij een onbekend en ongelukkig leven en stierf er eenzaam en in armoede in 1950 (Santa Monica, Californië), kort voor zijn beoogde terugkeer naar Duitsland, waar hij de eerste voorzitter zou worden van de nieuw opgerichte Akademie der Künste in Berlijn. Tijdens zijn leven verwierf hij grote faam met onder andere zijn klassiek geworden roman Professor Unrat (1905) - in 1930 verfilmd als De Blauwe Engel, met Marlene Dietrich in de hoofdrol - en De Onderdaan (1918) - verfilmd in 1951. Zeer recent verscheen een Nederlandse uitgave van het boek dat hij in 1935 in ballingschap schreef over de Franse volkskoning Henri (1553-1610). De jeugd van koning Henri Quatre wordt wel zijn opus magnum genoemd.
Michiel Hagdorn
werkte, na zijn studie literatuurwetenschap aan de Universitieit Nijmegen, als literair recensent en journalist voor diverse dagbladen en tijdschriften, onder andere voor de Volkskrant, Nijmeegs universiteitsblad KUNieuws, Dagblad De Limburger en de Nijmeegse Courant. Ook was hij enkele jaren werkzaam als bedrijfsjournalist voor Koninklijke PTT Nederland NV en als docent in het middelbaar onderwijs en het HBO. Vanuit zijn bureau Quintext verzorgt hij sinds 1997 cursussen en lezingen over de Duitse (en Duitstalige) literatuur, met uitstapjes naar filosofie, muziek en theater. Naast Thomas Mann en zijn familie staan onder andere schrijvers als Goethe, Heine, Grass en onderwerpen als de Weimar Republiek en ‘Richard Wagner’ op zijn repertoire. Hagdorn leidt ook literair-historische reizen naar het land van de 'Dichter und Denker’. Zie verder www.michielhagdorn.nl.
Boris van den Wijngaard
heeft zich na zijn theateropleiding gespecialiseerd in het maken, spelen en regisseren van theaterproducties met literaire teksten als uitgangspunt. Zo bracht hij o.a. werk van Kafka, W.F. Hermans, Vian, Balzac, Vestdijk, Pessoa, Couperus, Pirandello, Nijhoff en García Lorca op het podium. Van den Wijngaard speelde ook gastrollen in diverse televisieseries en was te beluisteren in hoorspelen en muziekproducties. Recent regisseerde hij Evrim Kurç in Dorothy Parker en speelde hij de indrukwekkende monoloog Inferno van Strindberg. Maakte eerder voor Salon Saffier een programma rond Belle van Zuylen en Constantijn Huygens. Zie verder www.borisvandenwijngaard.nl.
Foto helemaal boven: Heinrich & Thomas Mann, ca. 1900.
Salon Saffier intiem literair theater.
Michiel Hagdorn
Boris van den Wijngaard (foto: L. van Vuure)